Jednym z najczęściej zadawanych pytań podczas rozmów rekrutacyjnych jest pytanie o to, jaka panuje atmosfera w pracy. Zadają je osoby, które chcą dołączyć do danego zespołu. Nic dziwnego, ponieważ dobra atmosfera w pracy jest niezbędna do kreatywnego, efektywnego oraz porządnego wykonywania zadań. Nikt nie lubi “dusić się” w swoim środowisku, a toksyczna atmosfera w pracy może powodować takie wrażenia. Jak więc zadbać o przyjazną atmosferę w pracy? Oto 10 sprawdzonych sposobów!

Co wpływa na zadowolenie z pracy?

Radość z pracy nie tylko zależy od naszego zaangażowania, umiejętności naszego talentu czy ambicji. Wpływa na to otoczenie biurowe, w którym się znajdujemy: gdzie pracownicy się lubią, szanują i doceniają. Jeśli w otoczeniu ktoś nie czuje się dobrze , może to rzutować na wszystkich. Jak funkcjonować, by był dobry klimat w firmie i sprawić, żeby praca była dla nas czymś więcej i zmienić podejście że „chodzi się do pracy, a nie do roboty”.

Przyjazna atmosfera w pracy musi zapewniać bezwzględnie każdemu pracownikowi poczucie zadowolenia, takiego samego traktowania, a co uważam za najistotniejsze to identyfikacja z firmą. Co ważne, atmosfera w pracy wpływa także na wizerunek firmy na zewnątrz. Wszyscy mamy realny wpływ na przyjazne miejsce pracy. Wystarczy pamiętać o kilku sprawdzonych sposobach na budowanie dobrej, bezpiecznej atmosfery w pracy.

Sposoby na budowanie dobrej atmosfery w pracy

Istnieje 10 sprawdzonych metod na sprawianie, aby pracownicy z chęcią przychodzili do miejsca pracy. Oto one:

  1. Profesjonalne i miłe podejście do współpracowników.
  2. Otwartość na pomoc współpracownikom.
  3. Uważne słuchanie podwładnych/współpracowników.
  4. Optymistyczne podejście do wykonywanych zadań i życia (a przynajmniej nie pesymistyczne).
  5. Uważność na własne zachowania, które mogą irytować innych oraz ich korekta na bieżąco.
  6. Mówienie wprost o swoich oczekiwaniach – brak obgadywania kogoś za plecami!
  7. Brak emocjonalnego podejścia – w pracy należy uszanować to, że nasz wybuch emocji może kogoś urazić.
  8. Zdawanie sobie sprawy z ważności mediacji oraz tego, że każdy konflikt (jeśli jest przeprowadzony na tzw. poziomie) jest budujący.
  9. Stawianie na pracę zespołową, zaufanie do własnego zespołu.
  10. Integracja z zespołem z zachowaniem zasad dobrego wychowania oraz z wyczuciem.

Poniżej znajdziesz opisy każdego z tych sposobów na budowanie dobrej atmosfery!

Skuteczne metody na zwiększenie satysfakcji z pracy

Pokaż, że można Cię polubić: Osoby, które traktują współpracowników z uśmiechem i radością zawsze zjednają wokół siebie ludzi. Nie trzeba przyjaźnić się z każdym. Starczy, że stosunki opierają się na wzajemnym szacunku i znajomości. Dobrym rozwiązaniem jest podejmowanie niezobowiązujących rozmów oraz miłe gesty w stosunku do kolegów czy koleżanek z pracy np. przytrzymanie windy czy zrobienie kawy.

Pomagaj i nie odmawiaj pomocy: Odpoczynek w pracy jest istotną częścią dnia. Czasami jednak nawał pracy nie pozwala na przerwę. Dlatego jeśli kolega jest zawalony obowiązkami a Ty masz chwilę wolnego pomóż mu – na pewno odwdzięczy Ci się tym samym. Pomagając innym budzisz sympatię dając miły gest. Najlepiej działać zespołowo, ponieważ jeśli ktoś nie wywiąże się z zadania ucierpi na tym cały projekt nawet jeśli Ty masz już wszystko zrobione.

Co można zmienić w sobie, aby polepszyć atmosferę w pracy?

Zamień się w słuch: W każdej rozmowie ważny jest słuchacz i mówca. Chcesz by Cię słuchano, wsłuchaj się również w głos partnera z pracy. Kiedy znajomi z pracy chcą porozmawiać z Tobą, daj im zainteresowanie i poświęć temu swój czas. Podczas rozmowy patrz im prosto w oczy, staraj się ich zrozumieć. Nigdy nie spoglądaj na zegarek i wysłuchaj do końca wówczas zdobędziesz szacunek swoją pewną postawą.

Optymista, nie do końca realista: Większość z nas nie lubi pesymistów. Jest to zachowanie które osłabia atmosferę w pracy, a kiepski klimat udziela się nawet tym, którzy są zadowoleni. Uśmiechnięci pracownicy są traktowani życzliwiej. Warto poćwiczyć nad tym podejściem, nie od razu zmieniaj się ale regularna praca czyni mistrza.

Koryguj irytujące zachowania: Irytujące zachowania mogą w znaczny sposób zniszczyć relację pomiędzy pracownikami. Przebywamy w pracy codziennie 8 godzin, jak nie więcej. i musimy pilnować się nad swoimi zachowaniem, które może irytować współpracowników. Lista irytujących sytuacji może być długa, ale chodzi miedzy innymi o np. głośną konwersację z klientem przez telefon, brak szacunku i docenienia pracy, jedzenie czy nawet obgryzanie paznokci podczas spotkań. Staraj się pilnować nad zachowaniem i działaj tak by z Tobą pracowało się dobrze.

O czym trzeba pamiętać, budując dobrą atmosferę w pracy?

Nie opowiadaj głupot i nie rozmawiaj za plecami: Kiepskie riposty czy głoszenie plotek naturalnie nie wpływają na pozytywną atmosferę w pracy. Takim zachowaniem nikt nie zyska szacunku i zaufania kolegów. Unikaj konfidentów gdyż współpraca z nimi nie wnosi nic dobrego.

Trzymaj emocje na wodzy: Wielu z nas trzymanie nerwów i emocji na wodzy sprawia wiele trudności. W związku z tym jeśli już balon jest nadmuchany, proponuję wyjść z biura zaczerpnąć świeżego powietrza i jak emocje opadną podejść do sprawy w merytoryczny i konkretny sposób.

Znaczenie… konfliktu dla dobrej atmosfery w pracy

Mediacja i ugoda: Różnice poglądów i drobne spinki są nieuniknione w każdym miejscu pracy. Nie mniej jednak konkretna rozmowa w cztery oczy może wnieść do organizacji świeży powiew. Jeśli jest różnica zdań, wywołaj spotkanie i w spokojnym, ale konkretnym tonie wyjaśnijcie sobie wszystko. Nie czekaj z tym spotkaniem na ostatnią chwilę. Takie podejście do sprawy na pewno postawi Cię w gronie osób konkretnych.

Jak jeszcze można wpłynąć na poprawę atmosfery w pracy?

Praca zespołowa: Najważniejsze w tym temacie jest wzajemny szacunek i zrozumienie, nie krytykuj kolegów z pracy nawet jeśli nie mają racji lub mają inny pomysł na dany projekt. Proponuję w tej sytuacji zrobić zespołowo „Burzę mózgów” i wyciągnąć konkretne wnioski, które wspólnie będą realizowane. Kreatywną i prawdziwą pracą zespołową można góry przenosić. Najlepiej jak w zespole jest zasada „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”…

Integruj się z głową: Świetnym pomysłem na zintegrowanie zespołu, jest organizacja zajęć poza godzinami pracy. Każdy ze współpracowników powinien uczestniczyć w takim evencie gdyż mocno scala to zespół i ułatwia to później współpracę. Uważaj jednak na zbyt długie przesiadywanie i spożywanie alkoholu, gdyż niektórzy stają się wówczas bardzo wylewni i opowiadają niepotrzebne Tobie historie, które niepotrzebnie mogą być źle później odebrane. Baw się z ludźmi i dobieraj sobie takich znajomych wokół siebie, którzy potrafią się dobrze bawić przy jednoczesnym odpowiednim momencie potrafią schować język za zębami.

Czy przyjazna atmosfera w miejscu pracy jest potrzebna?

Oczywiście, że tak! Świadczą o tym liczne badania i opinie osób. Prawie każdy z nas ma w swoim otoczeniu osobę, która zmieniła pracę nie z powodu wykonywanych obowiązków, a złej czy wręcz toksycznej atmosfery w pracy. Nie bez powodu powstało powiedzenie, że pracownik nie odchodzi z pracy, tylko odchodzi od szefa…

W tym przypadku śmiało można je rozszerzyć o to, iż odchodzi się jeszcze z miejsc, w których nie czujemy się dobrze. W końcu jak być kreatywnym i dawać z siebie wszystko, jeśli źle czujemy się w miejscu pracy? Zarówno szef/lider, jak i pracownicy powinni mieć na uwadze, że dobra atmosfera w miejscu pracy jest szalenie ważnym czynnikiem. Nawet ona można zająć ważne miejsce podczas audytu biznesu. Może także realnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, ponieważ zgrany zespół jest po prostu wydajniejszy.

Masz pytania? Napisz lub zadzwoń. tel.782-24-03-87, @. kontakt@szymoncybal.pl
www.szymoncybal.pl