Gdy Twoja firma przechodzi kryzys albo mierzy się z zadaniami mającymi na celu jej rozwój i zwiększenie zysków, próbujesz różnych rozwiązań, niekoniecznie skutecznych. Redukcja etatów, zmiany w strategii, nowy pomysł na biznes, czy też zatrzymanie prac nad nowymi produktami. Badania jednak pokazują, że takie pochopne działania mogą przynieść ogromne straty przedsiębiorstwom. Jak sobie poradzić w dobie kryzysu? Sięgając po profesjonalne doradztwo biznesowe. Kim jest doradca biznesowy na czym dokładnie polega jego praca? Dowiedz się wszystkiego o doradztwie biznesowym!
Kim jest doradca biznesowy?
Doradca biznesowy (nazywany także konsultantem) to specjalista charakteryzujący się bogatą wiedzą i doświadczeniem w zakresie prowadzenia firmy. Zazwyczaj specjalizuje się w konkretnych obszarach – zarządzaniu, finansach, technologii czy marketingu.
Taki doradca doradzi, jak rozwinąć biznes, a także pomoże rozwiązać bieżące problemy. Udzieli również wskazówek dotyczących ogólnej strategii, budżetów, używanego oprogramowania, kultury organizacji, biznesplanu, czy innych zagadnień.
Co to jest doradztwo biznesowe online?
W dobie rozwoju technologicznego doradztwo biznesowe możliwe jest bez wychodzenia z firmy – za pomocą Internetu. Aplikacje takie jak: WhatsApp, Zoom, Skype, Messenger, a także wszelkie rozwiązania chmurowe sprawiają, że w wyborze doradcy nie musisz ograniczać się do lokalizacji swojej siedziby. Wystarczy podjąć współpracę z profesjonalistą, wtedy nawet konsultacje online przełożą się na wyniki firmy.
Doradca biznesowy – zarobki
To, ile zarabiają poszczególni doradcy biznesowi, zależy od ich kompetencji i doświadczenia. Jednak raport dostępny na pracuj.pl wskazuje, że przeciętne wynagrodzenie osoby na takim stanowisku to około 6900 zł brutto miesięcznie. 50% osób zarabia więcej, a 50% zarabia mniej.
Pracuj.pl podaje także, że na zarobki doradcy biznesowego wpływają również staż pracy, wielkość firmy oraz jej lokalizacja. Jeśli natomiast chodzi o przeciętne wynagrodzenie doradców działających w ramach samozatrudnienia, jest to zwykle ustalane indywidualnie dla każdego klienta – w celu poznania dokładnej wyceny, najlepiej skontaktować się z wybranym doradcą i poprosić o szczegółowy kosztorys.
Zatrudnienie doradcy biznesowego – 3 korzyści dla Twojego biznesu
Z doradztwa biznesowego płyną trzy główne korzyści:
- Obiektywne rekomendacje dzięki zewnętrznej perspektywie i doświadczeniu.
- Doradztwo biznesowe to oszczędności dla firmy.
- Optymalizacja procesów – wzrost zysków i rozwój firmy.
Poniżej opisujemy dokładnie każdą z tych korzyści i wyjaśniamy, jak profesjonalne doradztwo biznesowe jest w stanie zwiększyć wyniki firmy.
1) Obiektywne rekomendacje dzięki zewnętrznej perspektywie i doświadczeniu
Praca konsultanta biznesowego to w dużej mierze obycie w najskuteczniejszych strategiach biznesowych, metodach działania oraz obowiązujących światowych trendach.
Zewnętrzny doradca jest bezstronny, dzięki czemu nie ma mowy o zjawisku występującym często podczas burzy mózgów pracowników firmy – ładunek emocjonalny, który wiąże się z wieloletnim inwestowaniem swojego czasu, energii i zasobów w sprawy firmowe, zaburza postrzeganie problemów. W efekcie największe pułapki i najkorzystniejsze rozwiązania mogą zostać poza zasięgiem wzroku osób tworzących dane przedsiębiorstwo.
Doradca jest z założenia neutralny oraz obiektywny, dzięki czemu ma większą łatwość w zauważaniu problemów, a jego specjalistyczna wiedza wpływa na zwiększenie wydajności firmy. Zyskujesz więc niezależnego sędziego, którego celem jest dobro i rozwój Twojej firmy.
2) Doradztwo biznesowe to oszczędności dla firmy
Na czym polega doradztwo biznesowe, a właściwie jego użyteczność? Usługi doradcy finansowego są niezwykle przydatne w sytuacji wdrażania nowego produktu na rynek, rozpoczynania nowego projektu, czy przy podejmowaniu kluczowych decyzji dla przedsiębiorstwa, takich jak zmiana strategii, czy ustalanie budżetów reklamowych.
Doświadczony konsultant pomoże Twojej firmie uniknąć niebezpiecznych pułapek i pomyłek gwarantujących straty. Konsultant doradzi, w którym miejscu bezpiecznie jest zredukować zatrudnienie, a których działów nie powinno się w dobie kryzysu modyfikować.
Takie doradztwo bez wątpienia jest dużo tańsze niż zatrudnienie pełnoetatowego pracownika do realizacji podobnych zadań. Co więcej, jeśli zadania związane z ustalaniem strategii w czasie kryzysu zleciłbyś pracownikom niespecjalizującym się w tym zakresie, mogłoby się to wiązać z licznymi, kosztownymi błędami. Dlatego najczęściej poświęca się w takiej sytuacji zasoby na dodatkowe wykwalifikowanie pracownika. Współpraca z konsultantem biznesowym wiąże się więc ze znacznymi oszczędnościami czasu i pieniędzy, które mógłbyś stracić, w sytuacji powierzenia takich zadań komuś niedoświadczonemu.
3) Optymalizacja procesów – wzrost zysków i rozwój firmy
Doradztwo biznesowe to znalezienie słabych punktów organizacji i opracowanie sposobów na uporanie się z nimi. Namierzenie marnotrawienia czasu podczas procesu produkcyjnego, czy usprawnienie działalności od momentu produkcji do momentu dystrybucji mogą znacząco przełożyć się na zyski przedsiębiorstwa i wyprzedzenie konkurencji.
Wypracuj z konsultantem potrzeby firmy i podejmijcie kroki, dzięki którym poprawicie cały łańcuch dostaw, w efekcie dostarczając klientom lepsze produkty w korzystniejszych cenach. Oprócz krótkoterminowych działań, doradca zaplanuje z Tobą najlepszy biznesplan, długoterminowy plan działania z ustaleniem sposobu i terminu osiągnięcia wyznaczonych celów.
Dodatkowo, współpraca z profesjonalistą zapewnia właścicielowi firmy i managerom więcej czasu na ich codzienne zadania, przyczyniające się do realizacji wspólnie opracowanych celów.
Przykłady działania biznesowego doradztwa dla poszczególnych segmentów firm
Jak doradztwo biznesowe pozwala osiągać lepsze wyniki firmom produkcyjnym, lokalom usługowym czy przedsiębiorcom działającym w branży e-commerce? Podajemy przykłady konkretnych działań, które można wdrożyć dzięki wskazówkom konsultanta biznesowego.
1) Firmy produkcyjne a konsultacje biznesowe
Doradztwo biznesowe – zakres w przypadku firm produkcyjnych: istnieje szereg rozwiązań, które można wdrożyć, by usprawnić działalność firmy produkcyjnej. Są to między innymi automatyzacja produkcji, podnoszenie wskaźników KPI, czy wdrożenie systemu ERP.
Szereg przemyślanych czynności, takich jak analiza zgodności, raportowanie lub usprawnienie przetwarzania analitycznego może wpłynąć na zwiększenie wydajności produkcji. Wszystko to przekłada się na oszczędności i proaktywność biznesową, prowadzące w najgorszej wersji do przetrwania kryzysu, a w najlepszym przypadku do wzrostu przedsiębiorstwa.
2) Doradztwo biznesowe w firmach usługowych
W jaki sposób doradca biznesowy jest w stanie pomóc firmie usługowej? Między innymi poprzez: opracowanie i pomoc w realizacji strategii, zaplanowanie działań marketingowych, skuteczny pomysł na biznes czy zalecenia w zakresie używanych technologii i oprogramowania. Gdy firma ma wiele możliwości, by inwestować w swoją przyszłość, trudno jest podjąć decyzję, którą drogę obrać, by odnieść jak najlepsze efekty. Konsultant w zależności od potrzeb przeprowadzi profesjonalną analizę konkurencji, analizę SWOT, zaplanuje strategie związane ze sprzedażą i celami biznesowymi.
3) Sklepy internetowe a doradcy biznesowi
Jak rozwinąć biznes internetowy? Każda firma ma inne potrzeby, dlatego po indywidualnej analizie może się okazać, że głównym celem danej organizacji jest zwiększenie skali sprzedaży i przychodów lub na przykład utrzymanie obecnych wskaźników. Wraz z doradcą po ustaleniu najważniejszych potrzeb, można wyznaczyć cel w postaci poprawy rentowności, bezpiecznej optymalizacji cen produktów i usług czy usprawnienia technologicznej lub organizacyjnej strony przedsiębiorstwa.
Nietrudno ulec pokusie ograniczenia budżetu reklamowego, zaprzestania wdrażania innowacji albo zwyczajnie pod presją podjąć błędne decyzje, których negatywne skutki mogą oddziaływać na firmę przez długie lata. Dlatego najbezpieczniej zwrócić się o pomoc do profesjonalisty – doradcy biznesowego.
Brak doradztwa biznesowego w czasie recesji i kryzysu
Wydaje się oczywistym fakt, że w dobie recesji powinno się wydawać pieniądze wyłącznie na najpotrzebniejsze rzeczy – dla wielu osób doradca biznesowy taką rzeczą nie jest. Idąc tym tokiem rozumowania, w trudniejszych czasach firmy decydują się na przykład na ograniczanie funduszy przeznaczanych na marketing. Historia jednak pokazuje, że takie działania mogą skutkować gigantycznymi stratami w rynku, które są nie do odrobienia w późniejszych latach.
Forbes w swojej publikacji przywołuje przykłady takich sytuacji. Podczas recesji w latach siedemdziesiątych XX w., Volkswagen zmniejszył wydatki na reklamę. Toyota natomiast kontynuując swoją długofalową strategię, wyprzedziła Volkswagena, stając się liderem rynku w USA.
Podczas recesji w latach dwudziestych firma Kellogg podwoiła swoje wydatki na reklamę, dzięki czemu do dziś jest liderem płatków śniadaniowych. Z kolei Amazon wykorzystał swoją szansę w 2009 roku i w czasie „wielkiej recesji” wprowadzał innowacje w zakresie produktów Kindle. Podczas gdy inne firmy bankrutowały, ich firma urosła o 28%!
Zatrudnij konsultanta biznesowego, który poprowadzi Cię we właściwym kierunku. Zaufaj doświadczeniu, a wspólnie usprawnimy działalność Twojej firmy. Zainteresowany profesjonalnym doradztwem biznesowym? Sprawdź ofertę i NAPISZ! Przez lata byłem członkiem zarządu w prężnie rozwijających się firmach. Zaproponuję rozwiązania, które pomogą Twojej firmie.
Najnowsze komentarze