Strategia rozwoju firmy jest niezbędnym elementem sukcesu. Bez odpowiedniego planu rozwoju nie wiemy dokąd zmierzamy. A jeśli tego nie wiemy, to prawdopodobnie dojdziemy donikąd. Tymczasem wyniki firmy, a co za tym idzie – jej przetrwanie oraz sukces – nie powinny być dziełem przypadku. Wobec tego jak stworzyć skuteczną strategię rozwoju firmy? Podstawą są trzy kroki planowania rozwoju przedsiębiorstwa, czyli: określenie wizji na rozwój w firmie, określenie celów krótkoterminowych i długoterminowych oraz wyznaczenie sposobów działania i osób za nie odpowiedzialnych.
Jak określić strategię rozwoju firmy w kilku krokach?
Plan rozwoju firmy to podstawa, jeśli chcemy, aby nasze przedsiębiorstwo funkcjonowało przez długi czas na rynku – i aby osiągało dobre wyniki. Najlepiej określić go na samym początku, kiedy dopiero zakładamy własną działalność. Można go jednak stworzyć w każdym momencie. Jeśli nie wiemy, co dalej, sprzedaż idzie dobrze i chcemy ten stan utrzymać albo sprzedaż spada – to znak, że strategia rozwoju firmy jest nam niezbędna. Dobry doradca biznesowy może szybko pomóc w określeniu planu rozwoju.
Niekiedy po audycie w przedsiębiorstwie okazuje się, że nasza strategia rozwoju może i była, ale miała źle spisane założenia. Dlatego warto czerpać z profesjonalnej pomocy i docenić korzyści zewnętrznego audytu biznesowego. A jeśli na początek sami chcemy pomyśleć, jak powinien wyglądać plan rozwoju przedsiębiorstwa, to nasze przemyślenia możemy zamknąć w trzech głównych etapach:
- Określeniu wizji na rozwój firmy.
- Wyznaczeniu celów krótkoterminowych i celów długoterminowych.
- Określeniu, w jaki sposób, za pomocą jakich narzędzi zostaną wykonane cele oraz kto dokładnie ponosi za nie odpowiedzialność.
Jeśli strategia rozwoju firmy będzie dobrze opracowana, to:
- Możemy stworzyć przedsiębiorstwo, które od początku funkcjonuje w sprawny i przynoszący zyski sposób.
- Możemy stworzyć nowoczesne i sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo na podstawie firmy, które osiąga złe lub średnie wyniki.
Krok pierwszy strategii rozwoju: wizja na rozwój w firmie
Co ważne, nie ma tu mowy o jakiejś mglistej wizji sukcesu, tylko o konkretnej wizji na to, w którym kierunku i w jaki sposób chcemy rozwijać przedsiębiorstwo. Wizja musi opierać się na preferencjach klientów, naszej specjalistycznej wiedzy, aktualnych trendach rynkowych, analizie ryzyka. Musimy odpowiedzieć sobie na takie pytania, jak:
- Po co istnieje firma? Jaką przekazuje wartość konsumentom?
- Czy działanie firmy wpisuje się w potrzeby rynku?
- Jakie wyniki chcę osiągać w firmie? Na jakiej podstawie uważam, że mogę je osiągać?
- W jakim stanie chcę widzieć swoją firmę za kilka lat?
Kiedy już posiadamy wizję, możemy przejść do określania konkretnych celów – jeśli dopiero zaczynamy z naszym przedsiębiorstwem, to właśnie w tym momencie przyda nam się skuteczny biznesplan. Pamiętajmy także o wskaźnikach KPI przy rozpoczęciu własnego biznesu. Na początku rozwoju firmy warto badać je w przedziale kwartalnym. Później można je do siebie co pół roku porównywać i w ten sposób kontrolować.
Pamiętaj, że wizja rozwoju w firmie musi być szczegółowa. Znaczenie ma nawet dobra atmosfera w pracy i warto ją zawrzeć w planie rozwoju.
Krok drugi strategii rozwoju przedsiębiorstwa: określenie celów długoterminowych i krótkoterminowych
Celem długoterminowym może być m.in. określenie, jak zwiększyć sprzedaż w wyznaczonym czasie. Może być to także określenie, jak budować wizerunek firmy w internecie i poza siecią. Z kolei celem krótkoterminowym może być określenie, co aktualnie w firmie nie działa i przekazanie możliwości naprawy sytuacji specjaliście. Może to być m.in. interim manager.
Każdy cel musi mieć: określone ramy czasowe, określony sposób wykonania, określoną realność wykonania. Cele mogą dotyczyć wyników finansowych, spraw związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, zdobycia pozycji na rynku…. Ile firm, tyle potrzeb, dlatego niekiedy właściciele mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, co jest im potrzebne. Wtedy właśnie tak bardzo potrzebne jest “spojrzenie z zewnątrz”, chociażby audyt personalny.
Krok trzeci: planowanie rozwoju firmy na podstawie określenia sposobów działania
Znasz już swoją wizję rozwoju w firmie, masz określone cele krótko i długoterminowe. Co dalej? Teraz pora na określenie, w jaki sposób osiągniesz te cele oraz w jaki sposób zmierzysz, czy rzeczywiście wszystko idzie tak jak powinno.
Dlatego określ, jakie zmiany nastąpią w trakcie wprowadzania celów oraz jakie zmiany pozostaną na stałe. Dowiedz się, jakich zasobów potrzebujesz do wykonania nowych planów. Przede wszystkim wyznacz osoby odpowiedzialne za wyniki i określ sposoby komunikacji, raportowania oraz mierzenia postępów.
Doradztwo biznesowe – jego rola i wpływ na przedsiębiorstwa – jest nie do przecenienia. Dlatego gorąco polecam korzystanie z profesjonalnych porad i sprawdzonych działań, tak aby strategia rozwoju firmy rzeczywiście pomogła osiągać zamierzone wyniki, a nie była zrobiona, “bo tak trzeba”.
Najnowsze komentarze