Istnieje kilkanaście czynników kształtujących wizerunek firmy. Część z nich dotyczy kreowania wizerunku firmy w internecie, część odwołuje się do kreacji poza siecią. Poznaj zasady budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, aby zwiększyć swoje wyniki sprzedaży.
Czym jest wizerunek firmy i jak wpływa na jej funkcjonowanie?
Wizerunek przedsiębiorstwa to jeden z najcenniejszych aktywów firmy. Posiada potencjał rynkowy, nierzadko jest połączony z marką osobistą konkretnej osoby. Wizerunek firmy w podstawowym zakresie dzielimy na pozytywny bądź negatywny. W praktyce rodzaje wizerunku należałoby rozszerzyć na:
- rzeczywisty, czyli tzw. prawdziwy, rzetelny obraz firmy w jej otoczeniu,
- lustrzany, czyli taki, który jest obrazem projektowanym i odbieranym przez pracowników przedsiębiorstwa,
- pożądany – taki, jaki właściciel firmy chce posiadać i do jakiego dąży poprzez kreowanie marki,
- optymalny – kompromis możliwy do wypracowania na podstawie wizerunku rzeczywistego, lustrzanego i pożądanego, w obecnych warunkach rynkowych.
Elementy składające się na wizerunek przedsiębiorstwa to m.in. sposób reklamy i docierania do odbiorcy, sposób traktowania pracowników (zarządzania zasobami ludzkimi), posiadanie (bądź nie) lojalnych grup konsumentów/odbiorców usług, posiadanie (bądź nie) ambasadorów marki, czynniki psychologiczne, czynniki prawne i pozostałe czynniki rynkowe. Kreowanie wizerunku firmy zaczyna się od podstaw, czyli od pracy na stanie rzeczywistym, który jest określany przez audytora biznesu.
Pozytywny wizerunek firmy zwiększa sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Sprawia, że dobrze zaczyna działać tzw. marketing szeptany. Zły wizerunek powoduje utratę klientów, a w konsekwencji spadek zysków.
Jak budować wizerunek firmy w internecie i nie tylko?
Budowanie wizerunku firmy może odbywać się za pomocą następujących narzędzi i działań:
- reklamy w sieci,
- działań public relations,
- sprzedaży bezpośredniej,
- marketingu bezpośredniego,
- udziału w wydarzeniach branżowych.
Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa to jeden z pierwszych elementów tworzenia biznesplanu (sprawdź, jak napisać biznesplan!). Budowanie wizerunku firmy należy zacząć od określenia, jaki charakter chcemy nadać naszej marce oraz jaki obecnie posiada ona charakter. Czy on nam odpowiada? Czy przyciąga nowych klientów i zwiększa lojalność stałych?
Następnie należy określić strategię działania w celu zmiany bądź utrzymania danego wizerunku. Można podjąć działania wzmacniające nasz cel, czyli: stworzyć nową reklamę lub całą strategię reklamową, zwiększyć zadowolenie pracowników poprzez wybrane działania (to, co pracownicy mówią o swojej pracy poza nią, również wpływa na wizerunek firmy). Konkretne działania można podjąć dopiero po analizie biznesu, bo tylko w ten sposób zdiagnozujemy ewentualne problemy, szanse i ryzyka. Profesjonalne doradztwo biznesowe bierze pod uwagę także wizerunek przedsiębiorstwa – to, jak widzą je szefowie, pracownicy, klienci. Pamiętajmy także o podstawach – stworzeniu strategii rozwoju firmy.
Wizerunek przedsiębiorstwa w sieci – jak budować wizerunek firmy w internecie?
Dziś reklamy z fikcyjnym “lekarzem” w białym fartuchu już na nikim nie robią wrażenia, ponieważ stały się one powszednie. Akcent w reklamie kieruje się w stronę internetu, a firmy medyczne, które jako pierwsze skorzystają z jego ogromnego potencjału trafią do całkiem nowych grup klientów.
Istnieje wiele sposobów, by maksymalnie spersonalizować przekaz kierowany do konkretnych grup. Dziś topowe marki stawiają na treści tworzone z myślą o kliencie zgodnie z zasadą: jeśli cię lubią, to od ciebie kupią. Trzeba więc dokładnie poznać potrzeby grupy docelowej i w nie “uderzyć”. W dobie social mediów ogromne znaczenie mają działania relacyjne. To nawiązywanie kontaktu z klientami i odbiorcami treści na naszych fanpage’ach czy stronach internetowych. Zawsze należy być profesjonalnym i zachować takie podejście, aby klient nie miał o nas złej opinii.
Jak poprawić wizerunek firmy, jeśli nie jest pozytywny?
Kreowanie wizerunku od podstaw wydaje się trudne, jednak jest łatwiejsze niż poprawa tzw. złego PR. Jeśli nasza marka nie kojarzy się pozytywnie, należy wdrożyć szereg działań nastawionych na rozwiązanie zdiagnozowanego problemu. Jakie to mogą być problemy? M.in. niemiła komunikacja z klientem, brak terminowości, niewywiązywanie się z podjętych zleceń czy zamówień, a nawet… złe traktowanie pracowników.
Aby poprawić wizerunek firmy, należy:
- Zdiagnozować problemy wpływające na czarny PR.
- Zaproponować działania mające na celu zmianę sytuacji.
- Podjąć działania mające na celu wyeliminowanie problemów.
- Monitorować zachodzące w świadomości klientów zmiany – czy dana strategia się sprawdza?
Nawet najgorszy wizerunek przedsiębiorstwa można odświeżyć, jeśli tylko podejmiemy konkretne działania.
Najczęściej popełniane błędy podczas kreowania wizerunku firmy w internecie
Niektóre branże wymagają precyzyjnego określenia swojej grupy docelowej i zarazem metod dotarcia do klienta. Do takowych zalicza się na przykład branża medyczna. Częstym błędem jest brak publikowania interesującego przekazu. Zaradzić można temu zatrudniając profesjonalną agencję do obsługi social media. Ciekawie prowadzony profil z pewnością przełoży się na większe zainteresowanie poszczególnymi zabiegami. W dobie nowoczesnych metod marketingu przy tworzeniu treści do social media udział brać powinni także pracownicy firmy. Lekarz opowiadający do kamery o zabiegach wykonywanych w swojej klinice może znacznie zwiększyć zainteresowanie usługami placówki.
Naturalnie we wszystkich działaniach należy zachować umiar i dostosować je do konkretnego kanału komunikacji. Trzeba wiedzieć, iż na portalach takich jak LinkedIn liczą się głównie treści eksperckie, a te o rozrywkowym charakterze często nie są tak dobrze odbierane. Dobrze sprawdzą się tam za to komunikaty dostosowane do klientów B2B, które ułatwią znalezienie dużego partnera biznesowego.
Są też rejony biznesu, gdzie lepiej sprawdza się dywersyfikacja kanałów marketingu. W sklepie zoologicznym zakupy dla swojego pupila może robić zarówno osoba starsza, jak i student. Wtedy dobrze jest zainwestować w obecność w różnych mediach społecznościowych, mediach tradycyjnych oraz dotarcie do klienta poprzez kanały offline.
Kreowanie wizerunku firmy – podsumowanie
Wizerunek marki należy jednak budować z rozwagą, najlepiej korzystając z rad profesjonalistów. Znam co najmniej kilka agencji reklamowych, które doskonale znają się na prowadzeniu dla swoich klientów np. kont w serwisie LinkedIn. Co ciekawe, istnieją też agencje specjalizujące się w konkretnych dziedzinach biznesu. Dla firm z bardziej specjalistycznych segmentów zatrudnienie takowej może być zdecydowanie lepszym wyborem, niż wynajęcie tańszej agencji, która jednak nie posiada doświadczenia w obsługiwaniu danej grupy klientów.
Przy wyborze agencji marketingowej należy też zwrócić na jej na portfolio, poprzednie projekty, czy doświadczenie w tworzeniu unikalnego contentu. Dziś marketing wymaga tego, by wyróżnić się spośród innych. Sztampowe treści, na dodatek wnoszące niewiele wartości merytorycznej nie przynoszą dobrych efektów. By uzyskać najlepsze rezultaty niezbędne jest stosowanie języka korzyści, który odgrywa kluczową rolę zarówno w procesie marketingu, jak i samej sprzedaży.
W ostatecznym ustaleniu strategii powinny uczestniczyć osoby zarządzające firmą oraz pracownicy z działu marketingu. Warto zdać się na opinie ekspertów z agencji PR, lecz przy okazji proponować własne pomysły. Często spotykałem się z sytuacjami, kiedy idee proponowane przez specjalistów od marketingu nie były dobrze odbierane przez zarząd firmy. Z doświadczenia wiem jednak, że “przeciąganie liny” na niewiele się zda. Lepiej zgodzić się na strategię oferowaną przez agencję marketingową, a jej efekty oceniać długofalowo.
Najnowsze komentarze